Herunder finder du svar på ofte stillede spørgsmål inden for fibernet, internet og tv, efterfulgt af el, elregningen, elmåleren og strøm apps.

Fiber, internet og tv

Når du tester din hastighed, skal du være opmærksom på forudsætningerne for korrekt måling:

Foretag målingen direkte på din router

Log af en eventuel VPN

Slå dit trådløse netværk fra

Luk alle kørende programmer

Brug godkendte kabler (Cat. 5e eller 6)

Slå din indbyggede firewall og dit antivirus program fra (husk at slå den til igen efter testen)

Brug en nyere computer

Brug fx følgende hastighedstest: https://fast.com/da/

Det kan sommetider være nødvendigt, at genstarte hele installationen, hvis du har problemer med signalet.

  • Start med, at slukke TV bokse, evt. SmartWifi enheder, router og til sidst fiberboks.
  • Vent i cirka to minutter
  • Tænd fiberboks igen og vent ti minutter
  • Tænd derefter router, evt. SmartWifi og TV bokse.

Dette vil fremgå af din regning, som kommer på mail eller kan ses på nef.dk under mitnef.

Ja, det kan du. Kontakt os for, at høre nærmere.

Bemærk at der kun kan købes en fast IP-adresse pr. husstand.

Du kan tjekke på følgende link om du kan få fiber: Fibernet Waoo → Bedste Fiberbredbånd til billige Priser ».

Hvis din adresse ikke er iblandt, kontakt os gerne alligevel, da Waoo kun opdaterer en gang om året.

Vi fører fiberkablet igennem husets sokkel på et egnet sted. Fiberkablet kobles sammen med en fiberboks, som installeres på væggen. Herefter installeres router. Din telefon, computer og TV kan nu tilkobles.

Ja, det kan du. Ring til os på 63321100 for at aftale nærmere.

Dette gøres på gældende time og materiale pris.

Fiberen er lavet af glas, det kan derfor være farligt, at arbejde med, hvis dette ikke håndteres korrekt.

Samt kan en ødelagt fiber medføre en stor regning på reetablering, lad derfor vores montører gøre dette.

I nogle situationer kan det være værd at overveje, om en ekstra Smart WiFi boks vil optimere den trådløse dækning i hjemmet. Dette kan gælde:

  • Huse over 150m2
  • Huse i flere plan
  • Beton- og gipsvægge - disse kan forringe signalet
  • Metal og stål i huset - alle former for metalplader, stål og lignende kan give signalforstyrrelser

Hvor mange SmartWifi enheder kan jeg have?

Vi anbefaler ikke, at du har mere end en 3-4 enheder installeret.

Det er vigtigt, at bemærke, at det ikke nødvendigvis forbedre WiFi dækningen, med flere enheder, da dette kan give unødvendige forstyrrelser,

Du kan forvente, at det tager cirka 15 minutter, når boksene skal sættes op første gang, da de skal hente og installere seneste softwareopdatering.

Omgivelserne i hjemmet, kan give anledning til mange forstyrrelser. Alt lige fra vægge, møbler, glas og elektronik kan påvirke. Derfor kan der ikke stilles garanti for hastigheden eller dækning i alle husets hjørner på WiFi.

Det kan tage tid, at opnå den bedst mulige dækning på WiFi. Prøv dig derfor lidt frem, med placeringer af WiFi udstyr. Det er altid en fordel, at have det stående højt og frit.

I bunden af Tilgin routeren og/eller SmartWifi enhederne der medfølger, vil der være påsat et mærke med netværksnavn og netværksnøgle.

På Tilgin routeren er det omtalt som SSID og WPA Key.

Du kan købe en switch, som skal tilsluttes i fiberboks eller Tilgin router, alt efter hvilken fiberboks du har i din husstand. Det er switchens antal porte, der afgør hvor mange enheder du kan have kablet.

En switch kan købes i de fleste elektronikforretninger. Vær opmærksom på, at den er kompatibel med Gigabit.

Du modtager en mail fra Chili Security med de nødvendige informationer om, hvordan du kan aktivere sikkerhedspakken.

Hvis dit fjernsyn er tilsluttet TV-signal direkte (uden om en Waoo TV-boks) via coax-kabling (signal via antennestik), skal de tilgængelige kanaler findes via en kanalsøgning. Ved helt nye fjernsyn sker det typisk automatisk uden at du skal foretage dig noget.

De forskellige TV-fabrikanter har forskellige tilgange til, hvordan man laver en kanalsøgning, og det er derfor ikke er muligt at lave en generel vejledning. Tag derfor gerne et kig på brugervejledningen som fulgte med dit fjernsyn.

Som hovedregel vil du skulle aktivere en menu, hvilket typisk gøres på fjernbetjeningens Menu knap. Her får du en række muligheder, som er forskellig fra model til model. Led evt. efter ord som Indstillinger, Signal eller Kanaler. Herefter vil du formentlig få mulighed for at lave en automatisk eller manuel søgning.

Automatisk søgning anbefales. Husk at inkludere analoge kanaler, med mindre dit fjernsyn understøtter mpeg4 format/HD kvalitet.

Ved manuel søgning skal du angive følgende for optimal søgning:

  • Net ID: 100
  • Startfrekvens: 234 Mhz eller 234000 kHz
  • QAM: 256
  • Symbolrate: 6.875
Har du flere spørgsmål, er du selvfølgelig altid velkommen til at kontakte os på tlf. eller mail 63 32 11 00 / nef@nef.dk.

 

IP TV: Ved IP TV skal du benytte et internet-kabel fra enten fiberboks eller router til en TV boks placeret ved fjernsynet. Denne TV boks skal kables til fjernsynet med et HDMI kabel samt have strøm. Ved IP TV bruges også to fjernbetjeninger, en til at vælge den rigtige HDMI kanal på fjernsynet og en til, at navigere rundt på TV boksen.

Fordelene ved IP TV er blandt andet, at du kan starte forfra, spole og optage.

Kabel TV: Ved kabel TV skal der trækkes et antennekabel (Coax) fra fiberboks til TV. Nogen husstande har i forvejen en antennefordeler installeret, her vil det være muligt, at trække antennekabel fra fiberboks til antennefordeler og på den måde muliggøre TV signal i samtlige rum med et antennestik. Antennekabel trækkes til fjernsyn og der laves en kanalsøgning.

Fordelene ved kabel TV: Her er der kun behov for en fjernbetjening, brugervenligt og nemt.

TV to go: Ved TV to go foregår alt på en APP. Der er de samme muligheder, som ved IP TV i forhold til, at starte forfra, spole og optage. Ved TV to go skal du, for at få det på fjernsynet, enten have et smart-TV der er kompatibelt med Waoo' APP, et chromecast eller Apple TV, hvor du kan streame din valgte TV pakke igennem.

Ved de tre ovenstående TV-muligheder gør sig gældende, at du får adgang til Waoo Web TV og kan tage din TV pakke med i hele EU.

Vi kan ikke sige en specifik pris før vi kender området/projektet/past homes, men bestræber os altid på, at kunne tilbyde en fair og betalbar tilslutning.

Ja, da teknologien bag fibernet er meget anderledes, langt mere stabilt og med synkrone hastigheder i både up- og download.

Fibernet er baseret på en anden teknologi og er dyrere i drift- og etablering, til gengæld mere sikkert og hurtigere.

El, elregningen, elmåleren og strøm apps

Du kan finde dit forbrug time-for-time på hjemmesiden https://eloverblik.dk.

Under FAQ finder du hjælp og vejledning til alle de spørgsmål du kunne forestille dig.

På din faktura kan du se, at der er to linjer med elafgift. Den ene linje er den ordinære elafgift - den anden den reducerede elafgift.  Det er altså en rabat på elafgiften du får - ikke en refusion. Rabatten gives på den mængde adressen bruger over 4000 kWh/år.

Mangler den nederste linje, er en af to ting galt.

  • Dit forbrug er mindre end 4000 kWh/år
  • Din adresse er ikke registreret hos din el-leverandør som el-opvarmet. Hvis det er tilfældet så se her hvad du skal gøre.

Øverste del af opgørelsen vedrører den del du betaler direkte til din elleverandør. Altså markedsprisen på el samt leverandørens abonnement. Denne del på fakturaen, er den del, som kan være forskellig fra leverandør til leverandør.

Den næste del vedrører de omkostninger vi fakturerer på vegne af netselskabet. Hos nef Strøm gælder det målerabbonnement og transportomkostninger. Denne del ændrer sig ikke, selvom du får en anden elleverandør.

Den sidste del vedrører de omkostninger vi fakturerer på vegne af Energinet og staten. Det udgøres af transportomkostninger på det overordnede net og elafgift. Denne del ændrer sig ikke, selvom du får en anden elleverandør.

Derudover kan du aflæse hvor mange kWh du bliver afregnet for, for perioden. Du kan til enhver tid selv følge dit faktiske forbrug på https://eloverblik.dk/welcome.

Netselskabets priser kan du finde på det pågældende netselskabs hjemmeside. Er du i tvivl om hvilket netselskab du hører under, kan du indtaste din adresse, når du klikker dig ind her og få information om, hvem dit netselskab er.

Energinets/statens tariffer kan du finde ved at klikke/trykke her.

Elafgiften kan du finde ved at klikke/trykke her.

Hvis du lyser med en lygte ind i displayet på din elmåler, kan du se tre små symboler, L1 L2 L3. Det betyder, at du har alle tre faser ind til din måler.

Mangler et af symbolerne, betyder det en sprunget sikring i vores kabelskab, og du skal derfor kontakte dit netselskab. Du finder en oversigt over, hvilket netselskab du er tilknyttet på din adresse på greenpowerdenmark.dk/vejledning-teknik/nettilslutning/find-netselskab.

Har du adresse på Nordøstfyn, skal du kontakte Ravdex, som har en vagt 24/7.

Hvis alle tre symboler (L1, L2 og L3) er der, og du mangler en fase, skal du tjekke om en af dine sikringer er sprunget. Kan du ikke finde fejlen, skal du kontakte din elinstallatør, som kan hjælpe dig.

Det afhænger lidt af, hvilken app du bruger. I langt de fleste tilfælde skal du koble appen til eloverblik.dk, for at få data om dit eget elforbrug. Du kobler appen til elover.dk vha. et token.

Et token er en digital nøgle i form af en kode. Hos nef Strøm har vi kigget lidt igennem de mange strøm apps på markedet og fundet frem til et par gode apps. Billigt Strøm er den app, som vi har bedst erfaringer med.

nef.dk/elprodukter/elpris/apps-til-elpriser finder du et overblik og vejledning til at følge dit elforbrug vha. en strøm app. Du er også velkommen til at give os et kald på tlf. 63 32 11 00 eller kommer forbi nef på Tårupstrandvej 15 i Kerteminde. Så hjælper vi dig på vej.

Ja – det kan du tro, at du kan. Og det gælder uanset, hvor i landet du flytter hen.
Hos nef Strøm skal vi bare kende din indflytningsdato senest tre arbejdsdage efter, så vi kan nå at håndtere flytningen.
Det eneste du skal gøre er at udfylde formularen i linket her https://nef.dk/elprodukter/skal-du-flytte/
Så klarer vi resten.